Detta ska man tänka på när man har anställt en ny medarbetare

Att anställa en ny medarbetare är någonting som kan kännas väldigt spännande både för arbetsplatsen i stort, men även personligt för den som blir anställd. Det finns en hel del saker att hålla i åtanke för att se till att utfallet av anställningen blir så bra som det bara går. Genom att arbeta på rätt sätt så kan man se till att utfallet blir så bra som det bara går. 

 

Självklart så kan det också variera rätt rejält i vad man bestämmer sig för att göra beroende på hur stor arbetsplats man har. Om man arbetar på en större arbetsplats med hundratals anställda är det självklart omöjligt att se till att den nyanställde kan träffa alla personer som jobbar på arbetsplatsen, men tipsen i den här artikeln kan ändå komma väl till pass. När det kommer till onboarding och liknande är det klokt att börja med det så tidigt som möjligt, och gärna avsätta ett par timmar där den nyanställde får klicka sig runt bland olika funktioner i arbetsplatformen och liknande. Tänk också på att det är en process, och att det ofta tar ett tag innan en nyanställd är helt införstådd med vad som behöver hända. 

Skicka ut ett välkomstmail 

Att skicka ut ett välkomstmail på morgonen den första dagen som den nyanställda arbetar är ett väldigt bra sätt att se till att den anställda direkt känner sig välkommnad till företaget. Det behöver inte vara superomfattande eller detaljerat, men genom att tillhandahålla information kring den nyanställde och dess roll, samt lite kortfattat om vem den personen är som människa. Genom att göra på det här sättet innebär det  att alla på företaget direkt blir medvetna om att en ny medarbetare har börjat sin anställning och kan göra att den nye känner att han eller hon direkt kommer in i värmen. 

Ha en välkomstfika 

Att ha en välkomstfika kan vara ett utmärkt sätt att lära känna den nye medarbetaren under väldigt avslappnade former. Här behöver man inte göra någonting särskilt märkvärdigt, utan det räcker med att köpa lite bullar och koka en kanna kaffe. Att göra sitt yttersta för att se till att den nyanställde så fort som möjligt kan komma in i det sociala sammanhanget på arbetsplatsen är oerhört viktigt för att denne ska trivas så fort som möjligt, och kommer även göra det mycket lättare att börja samarbeta med detsamma. 

 

Gör det tydligt att frågor uppskattas och uppmuntras 

 

Det bästa sättet att lära sig någonting är så gott som alltid att fråga någon som kan det bättre än vad man själv kan det, för att sedan experimentera och testa sig fram. När någon precis har börjat på ett nytt jobb eller i en ny uppgift är det därför väldigt viktigt att klargöra att frågor är någonting som uppskattas och uppmuntras. Det värsta man kan göra är att inte uppmuntra till konstruktiv dialog kring hur man går till väga med allting, och att informera den nyanställde kring de bästa sätten att gå tillväga eller genom att ge bra instruktioner gör man det lättare för alla inblandade.